Minimaakcursussen gereedschap

Veel scholen komen tegen dat het de kinderen tijdens maakprojecten aan vaardigheden ontbreekt, waardoor het eindresultaat wat tegenvalt. Dat zagen ze bijvoorbeeld bij onze vrienden en partners van de Alan Turingschool. Deze minimaakcursussen zijn het eerste product van ons gezamenlijke onderzoek.

Zo hangen ze in de Alan Türingschool! (Foto Martine)

Goede projecten hebben een aantal ingrediënten nodig. Dat beschrijf ik in ons door het Bauhaus geïnspireerde aanpak voor het basisonderwijs. En gereedschappen (kennen en kunnen) is een essentieel ingredient van een maakproject.

Minimaakcursussen

Het leren kennen van gereedschap hoeft niet veel tijd te kosten of ingewikkeld te zijn. Kinderen kunnen het snel en grotendeels zelf. Met de hulp van kleine gerichte modules als deze poster.

Op de poster zie je een aantal belangrijke dingen:

het gereedschap

Allereerst natuurlijk het gereedschap. Een heldere tekening, met belangrijke kleine toelichting erbij, die je helpt het goed te bekijken.

Hoe moet het: gevisualiseerde stappen

Dan het gebruik. Helder en eenvoudig uitgelegd hoe het moet. In tekeningen, zodat je het snel begrijpt en makkelijk na kunt doen, met kleine aanwijzingen erbij.

De tekening met de houding helpt te visualiseren hoe je erbij staat en dat je het kunt. Voordoen helpt beter dan uitleggen, dat heb ik ooit in een mooi project met het NEMO Science Museum geleerd.

Kun je het?

Tenslotte heel concreet wat je moet kunnen om zelfstandig te mogen werken. In dit geval: papier, karton en dik karton. Kinderen laten dit even zien aan hun begeleider en mogen daarna altijd met het breekmes werken. Ze hebben de vaardigheid geleerd.

En een mooi verhaal!

En dan nog een mooi verhaal. Mag je overslaan, maar zal veel kinderen aanspreken. Want veel gereedschappen hebben een prachtige ontstaansgeschiedenis.Verhalen die het gereedschap interessanter maken en aan kinderen laten zien dat uitvindingen doen creatief en leuk werk is!

In dit geval:

Het afbreekmes is bedacht in Japan door Yoshio Okada en zijn broer Saburo. Dat was in 1956. Het idee kregen ze door een reep chocola die ze als kind een keer aten. De reep kon je makkelijk breken! Nu zijn ze de eigenaar van Olfa, een groot bedrijf dat messen maakt.

Het lijmpistool

Ook zo’n mooi stuk gereedschap! Uitgevonden uit liefde voor schoenmakers die steeds hun handen brandden. Over handen branden gesproken: er zijn lijmpistolen die smelten op lage temperatuur (ca. 110°C ) en hoge temperatuur (ca. 170°C ). Voor maakwerk zijn de lage-temperatuur pistolen meestal voldoende.

Elektronica

Relatief nieuw in deze serie is de poster over elektronica. Een lastige, want over elektronica is echt veel te vertellen; het is niet snel compleet genoeg. Ik heb gekozen voor de absolute basis, genoeg om te kunnen starten.

De led speelt de hoofdrol. Al in 1907 Heeft Henry Joseph Round het idee voor de led bedacht: hij ontdekte bij een stroom-experiment een klein beetje groen licht. In 1927 maakte de Rus Oleg Losev de eerste echte led. Door de politieke situatie duurde nog best lang voor zijn uitvinding de Westerse wereld bereikte. Nu kunnen we niet meer zonder!

Soldeerbout

En de allernieuwste is de soldeerbout! We solderen al een jaar of 5000, maar pas sinds we soldeerbouten met elektriciteit kunnen opwarmen is het echt handig.

Wat soms nog wel eens mis gaat, is dat mensen vergeten dat een soldeerbout niet in één klap uit (en dus koud) is. Een beetje voorzichtig dus.

Kijk: In Bo bouwt een boot had ik het er ook al over!

printen maar

Natuurlijk zijn de posters voor iedereen te gebruiken. Print en hang op in je klas of werkplaats:

Uiteindelijk maak ik er een bij alle 50 tools. En zal een gebrek aan gereedschapsvaardigheden nooit meer een hindernis zijn. Broeha!

Meer!