Makers maken: tools & technieken voor maakonderwijs

Ons Bauhaus jr. plan krijgt steeds concreter vorm. We werken dit jaar aan een leerlijn/ aanbod/ kieslijst / hoe-je-het-ook-noemt voor maakonderwijs in het PO met de mooie naam Makers maken. Geïnspireerd op de uitgangspunten van Bauhaus, vertaald naar ons doel.

Uitgangspunten

  • Maken kan het best in een brede context, verbonden aan kunst, wetenschap en/of natuur.
  • Maken lukt alleen als de vaardigheden expliciet worden aangeleerd.
  • Dus: voor maken heb je kennis van gereedschap nodig.
  • En: voor maken heb je kennis van technieken en principes nodig.
  • Makers raken geïnspireerd door mooie verhalen.
  • Leraren bepalen wat ze nodig hebben.

Modulair

Maakonderwijs en maakprojecten zijn een optelling van ingrediënten, ons modulaire aanbod sluit daar bij aan. Zo gaat het passen bij iedere school, leraar, klas of thuissituatie.

Voorbeeld van een project van de Alan Türingschool, opgesplitst in ingrediënten.

Wat gaan we doen?

  • We gaan een nieuwe 50 tools poster maken, speciaal geschikt voor het onderwijs. In de poster komen gereedschappen die goed passen in school en goed te gebruiken zijn in bijvoorbeeld kunst of w&t projecten. Deze poster vormt de basis voor alle volgende dingen.
  • We gaan een volledige set Minimaakcursussen ontwikkelen. Zo leer je nieuwe gereedschappen makkelijk aan en kun je altijd snel opzoeken hoe het ook alweer moet. We hebben er al vier, dat worden er meer.
  • We gaan door het het ontwikkelen van de delen uit het Grote Boek van Max en Ro, waarin de geschiedenis van gereedschappen aan bod komt, aangevuld met zelf-maak ideeën.
  • We maken als eerste een speciaal deel over de kleine helden: de splitpen, paperclip, elastiek en rietjes. Zo leren kinderen dat hele gewone materialen juist heel speciaal zijn!
  • We gaan technieken en principes uitleggen: overbrenging, kracht, mechanica, energie, stroom, kleur, etc. Zo kun je maken makkelijker koppelen aan jouw onderwijs.
  • We gaan een reeks bevrijdende oefeningen bedenken: losmaak oefeningen om je maker-mindset te activeren en los te komen uit het traditioneel denken over maken en materiaal. (Wist je dat je van duct-tape een hele lekkere hangmat kunt maken?)
  • We schrijven geen onderwijs voor, we geloven dat de inhoud van scholen zelf moet komen. Alleen de leraar weet hoe het maken het best past hij zijn of haar lessen. Wel helpen we met voorbeelden van projecten. En die voorbeelden? Juist, die komen van scholen die mee (willen) doen door mee te denken, te testen of bestaande ideeën te delen. (Contact? astridpoot@gmail.com.)

Thematisch

Het is veel werk al deze materialen te ontwikkelen. Om te zorgen dat er snel mee gewerkt kan worden gaan we thematisch werken. We maken sets die samen goed zijn voor een schoolproject. Zo kun je snel aan de slag!

Set 1: Het Beweegt!

We beginnen met de set Het beweegt!

  • Principes: Verbindingen en overbrenging.
  • Technieken: vouwen, knopen.
  • Tools: schaar, mes, lijm, karton, papier, touw.

Heb je wensen of ideeën? Neem dan contact op. Vinden we leuk! Mail naar astridpoot@gmail.com, of vind ons op Twitter: @astridpoot en @___pi.

Per-Ivar Kloen en Astrid Poot, Partners in Maken

Meer?