Ik ben zenuwachtig: het gaat goed, maar helemaal niet goed

Ik ben zenuwachtig

Ik begrijp onze rijkdom en hoe veilig we zijn. Ik ben daar dankbaar voor. Maar ik lig ook regelmatig wakker. Want hoe we het doen kan nooit zo blijven. We zijn consumenten: we kopen de nieuwste telefoon, en gebruiken de allercoolste disruptive service. (Bel de Uber!) En we delen alles online. We leren dit ook aan onze kinderen: we kopen de nieuwste telefoon voor ze, laten ze de allercoolste (gesponsorde) vlogs zien en leren ze alles online te delen.

De werkelijkheid

En zo hebben we een monster gecreëerd. We kopen, we gebruiken, we doen zoals dat van ons wordt verwacht. We zijn gebruikers, verslaafd aan onze knap ontworpen tools. We zijn passief, we kunnen niets. Niet klaar voor wat dan ook.

Coderen is geweldig

We snappen dat het niet (meer) klopt en willen iets beters voor onze kinderen. En dus besloten we ze moderne techniek te leren. Als ze kunnen coderen, kunnen ze weerstand bieden. (En een baan vinden.) Ik vind dat geweldig en belangrijk, sterker nog: ik werk er zelf met veel overtuiging aan mee. En bedrijven ook: het geld klotst over de initiatieven die met programmeren te maken hebben.

Maar coderen is niet alles

Maar de dingen die onze kinderen moeten kunnen, leer je niet door coderen alleen. Ik geloof dat we makers nodig hebben. Ja, coderen is maken. Maar maken is meer dan coderen. Voor sommige kinderen (en ouders) is de focus op moderne techniek te ver weg. Te abstract, ongrijpbaar. Zij vinden koken fijner als het gaat om leren hoe je een zelfbewuste actieve burger wordt. Als we niet de hele breedte blijven bieden, lopen we het risico dat er mensen van de kar vallen. En daar moeten we wat mee.

Waarom maken?

5 redenen:

  1. Maken is de brug. Als je als kind ervaring op doet met verschillende tools en technieken, heb je daar je hele leven profijt van. Je krijgt een brug in je hoofd: stap voor stap werk je naar complexere vaardigheden toe. Je krijgt zelfvertrouwen doordat je hebt ervaren dat het leren van nieuwe dingen lukt.
  2. De maker-mindset is een growth mindset. Veel makers spelen met techniek: ze nemen een bestaand product en maken er zelf andere dingen van. Ze zien alles om hen heen als materiaal zijn niet bang al makend uitvindingen te doen. Het zijn vrijdenkers.
  3. To understand is to invent. Je kunt opzoeken hoe iets zit, maar dan blijft kennis vaak puur theoretisch. Je leert het beter door er echt mee bezig te gaan. Pas als je het echt snapt wordt kennis je gereedschap. En dan maak je alles wat je wilt.
  4. Doen is de motor van denken. Met je handen maken leidt tot nieuwe dingen in je hoofd. Je traint door te maken je hersenen in denken, maar maken geeft ook rust om te denken. Denk maar aan breiende oma’s.
  5. If you can’t see it, you can’t be it. Als je het niet kent, kun je er niet mee werken. Of in denken. Meer ervaring zorgt voor een grotere mentale en fysieke toolbox.

Makers doen meer

Veel mensen geloven in maken. Ze openen maker-spaces en ontwerpen maak-oplossingen voor scholen. Ze leren kinderen ontwerpen, coderen en soms ook koken. En ze hebben gelijk!

Dus het gaat lekker! denk je misschien

Deels misschien, maar scholen en makerspaces zijn niet het antwoord. Niet alleen. Nederlandse kinderen brengen nog geen kwart van hun wakkere tijd door op school. En scholen doen al zoveel!

We moeten thuis onze verantwoordelijkheid nemen.

Ouders zijn de belangrijkste rolmodellen als het op maken aankomt. En dat is een kans die al lang naar ons staat te schreeuwen om aandacht. Alleen zijn ouders wat verlegen; ze zijn vergeten hoe je moet solderen en hebben nooit echt een trui gebreid. Ze kopen liever kant en klaar speelgoed dan dat ze een risico lopen met een wat ruw cadeau. (Zoals een hamer!) Ze weten niet hoe ze samen moeten spelen en maken (en hun telefoons buzzen voortdurend.)

Maar toch zijn zij de sleutel. Zij hebben de macht. We moeten ze dat alleen laten zien.

Soms is het dat moeilijk

Wij werken daar heel hard aan. We doen veel, maar het moet nog veel meer. We moeten sneller en hoger vliegen. Gebruik onze dingen en deel ze. En deel ideeën! Met ons, met iedereen. En vooral: maak! Maak samen. <3

Aan de slag:

  • We hebben een poster gemaakt met de 50 tools die je samen met je kind kunt leren kennen, veel gezinnen gebruiken hem al!
  • We maken Klooikoffers om samen met je kind dingen met te ontdekken (de boekjes download je gratis!).
  • We hebben denk-gereedschap voor als je al makend vast bent komen te zitten.
  • We hebben een gratis boekje met tips voor je over thuis maken.
  • En in september komt er een boek (daar is mijn moeder extreem trots op).