Op naar de scholen!

Het is zover. We hebben drie testscholen en gaan uitleveren. Tegelijk hebben we een hele rij leuke scholen die ook graag mee willen doen. Dus we gaan snel door.

De scholen en de vragen

Het allerleukst aan het spreken met de scholen is de grote betrokkenheid. Waar de Klooikoffers vooral bedoeld zijn voor ouders en kinderen, zien alle testscholen veel mogelijkheden voor het gebruik binnen de school. Het is super hoe de scholen het meteen de school intrekken en zichzelf eigenaar maken. Dat was precies wat ik graag wilde! Het eigenaarschap daar waar het hoort.

P1130205

Dit zijn onze testscholen:

OBS de Waterkant, Amsterdam

De Waterkant is een Dalton school in Amsterdam West. Een echte buurtschool. We hebben vorig jaar de koffers al getest, dus dit jaar zijn de onderzoeksvragen iets breder dan de koffers zelf:

  • In het kader van ondernemerschap gaat groep 7 de Klooikoffers als bedrijf bestieren. Hoe pak je dat aan? Wat voor talent heb je nodig in je team? Ben jij geschikt voor dit bedrijf? Hoe promoot je Klooikoffers binnen de school? Hoe doe je de voorraad? Hoe zorg je dat alles op tijd terug komt? Volgende week vrijdag zijn de sollicitaties. (Spannend!) Ik hoop dat ik de opdracht krijg visitekaartjes en posters te maken. Cool.
  • Daarnaast gaan we proberen of de koffers goed werken als lesmateriaal bij het vrij werken in de gang. 2 kinderen die samen gaan klooien! En dan leeftijden mixen: groep 3 met groep 7 bijvoorbeeld.

Wat zeggen de kinderen?

De Waterkant heeft na een sollicitatieprocedure besloten iedereen aan te nemen. De brieven waren allemaal zo goed! Het Klooikofferbedrijf bestaat uit 6 kinderen uit groep 7. Ze zijn er allemaal heel erg trots op (hoorde ik via de juf en de ouders) en nemen het geweldig serieus.

02

Toen ik de koffers kwam brengen hadden ze veel te bespreken:

  • Een klooikoffer logo
  • Een campagne voor binnen de school (posters, folders, klassenbezoek)
  • Een vaste kraam
  • Een systeem om alles bij te houden
  • Wat te doen als er iets kwijt raakt
  • En een bestelling aan mij: mooie prints van een aantal foto’s zodat ze die kunnen gebruiken in de campagne

03

Geweldig, ze hebben helemaal het overzicht. Het beste was dat ik eigenlijk niet meer was dan een leverancier. Thank you, we take it from here. Dat eigenaarschap is wel duidelijk. Ik denk dat we veel gaan leren van deze jonge ondernemers!

(En ja, er komt natuurlijk een foto van het team, maar ik moet even checken of iedereen publicatie goed vindt.)

De Kleine Reus, Amsterdam

De Kleine Reus is een OGO school in Amsterdam Centrum. Hester IJsseling en Suze de Wit hebben we me veel geleerd over ontdekkend leren. Nu gaan we met de Klooikoffers onderzoeken wat er gebeurt als kinderen elkaar inspireren.

  • We gaan de koffers doorgeven (zoals de logeerbeer), en het maakboek als museumcatalogus gebruiken. Al het werk dat het hele jaar door thuis wordt gemaakt, komt aan het einde van het jaar als tentoonstelling in de school.
  • Daarnaast gaan we ook op de Kleine Reus proberen wat er gebeurt als kinderen van verschillende leeftijden samen gaan klooien.

Wat zeggen de kinderen?

Vandaag heb ik de koffers overhandigd aan de experts van groep 4. De kinderen van de Kleine Reus wisten precies hoe het zat: Klooien, dat is zomaar wat doen! En daarbij keken ze heel blij. Verder vertelden ze spontaan wie er allemaal samen met ze dingen maakt thuis, en bij wie dat nooit gebeurde.

Heel aandachtig gaven ze de voorbeeldwerkstukken door, terwijl ze me hard aan het ondervragen waren over mijn lievelingsdieren. (Ok groep 4, dit zijn ze. Op 1: poes, op 2: miereneter, op 3: zwarte panter, op 4: kiwi, op 5: meeuw, op 6: drieteenstrandloper.) Gelukkig mag ik af en toe langskomen om te horen hoe het met de Klooikoffers gaat en wat ze maken.

De Violenschool, Hilversum

Derde school is een OGO school in Hilversum. Hier zijn we nog aan het bedenken wat we gaan onderzoeken. Wordt vervolgd.

Uitleveren!

Het is geweldig om dan ook daadwerkelijk al die scholen spullen te gaan leveren. En toen Peet en ik de boel aan het inpakken waren, merkten we ook hoe heerlijk veel het is.

peetpaktinPeet ziet het helemaal zitten.

Stel je voor: al die kinderen en ouders die aan de slag gaan!

P1130228

Hoe nu verder?

We zijn al best ver. En daar zijn we trots op.

P1130210

‘Allemaal in jouw huis?’ denk je nu. Ja, allemaal in mijn huis. En mijn familie? ‘Dit is geen rommel, dit zijn mooie spullen. Die horen bij een mooi plan!’ Fijn.

We testen nu met 3 scholen, maar merken aan alles dat we snel door moeten. Er is zoveel belangstelling! Belangrijke stap is nu dus het zoeken van geld om te kunnen groeien. Zodat we meer kunnen inkopen, meer kunnen testen, en meer scholen en bibliotheken kunnen bedienen.

Kun je niet wachten? Dan kun je natuurlijk zelf aan de slag. Kijk maar hier.

Veel klooiplezier!

Mooie foto’s he? Van Peet natuurlijk. (Behalve die van de scholen en van Peet zelf.)