Persbericht: Niet kopen maar zelf maken: laten we van kinderen makers maken.

Dit zijn ze: 50 tools die ieder kind moet kennen voor zijn 12e jaar*:

makersmaken_50ools_18nov

We vinden het belangrijk van kinderen makers te maken. Waarom?

Wij van Stichting Lekkersamenklooien maken ons ontzettend druk om het steeds toenemende aantal uren scherm en het hard afnemende aantal uren zagen en solderen. Niet omdat we hippies zijn, maar omdat we van kinderen én ouders horen dat ze niet blij zijn. Dat ze anders willen. Maar niet goed weten hoe.

Onze kinderen zijn gebruikers. En wij als ouders ook. We zijn consumenten die steeds meer netjes doen wat van ons verwacht wordt: we moeten kopen (money spent) en kijken (time spent). In zo’n wereld zijn maak-vaardigheden belangrijker dan ooit. Wij willen graag dat kinderen niet alleen consumenten zijn, maar leren dat ze de wereld zelf kunnen inrichten. Dat ze producenten kunnen zijn.

Hoe gaan we dat doen?

Met het verdwijnen van de handvaardigheid leraar op veel basisscholen is er een gat ontstaan. Met onze lijst van 50 tools roepen we ouders op zelf thuis aan de slag te gaan.

De poster

Eerste initiatief in dit project Makers maken is een poster waarop alle 50 tools staan die kinderen wat ons betreft moeten hebben leren kennen voor hun 12e jaar. De poster kan besteld worden of is beschikbaar als gratis download. Kunnen ouders fijn samen met hun kinderen afvinken.

• De eerste druk was al op tijdens BrightDay. De tweede druk gaat hard: in totaal hebben zo’n 300 posters hun weg naar huizen, scholen en kantoren gevonden.
  • De poster kost €4,30 (drukwerk en envelop: €1,13, post: €2,19, bijdrage voor Stichting Lekkersamenklooien: €0,98).

headerbeeld-kind

De site

Na de poster gaan we de site ontwikkelen. Bij ieder gereedschap gaan we linken naar maak-ideeën, informatie, cursussen of producten die erbij passen. Zodat iedereen aan de slag kan. Tips welkom: ideeën kunnen overal vandaan komen!

Stichting Lekkersamenklooien

Makers maken is bedacht door Astrid Poot (bekroond ontwerper en maker, schrijver, spreker en tekenaar) en wordt gedragen door Stichting Lekkersamenklooien. (Eveneens uitgever van Klooikoffers.) De stichting heeft geen winstoogmerk en draait met vrijwilligers die het maken door kinderen en hun ouders willen stimuleren en ondersteunen.

Meer weten