De micro:spelen!

Na een succesvolle editie van Expeditie Micro:bit vorig jaar (10.000 micro:bits, geschat 45.000 deelnemende kinderen), komt FutureNL dit jaar met een nieuwe expeditie: we gaan sporten!

Ons uitgangspunt is wederom dat we kinderen willen laten zien dat de micro:bit een makkelijk te programmeren computer is, waarmee je je eigen speelgoed kunt maken. We willen ze laten kennismaken met coderen, zodat hopelijk de interesse wordt gewekt meer te leren en er eigen dingen mee te doen.

De micro:bit is een geweldig ding. Er zitten allerlei sensoren op die superleuk zijn om te gebruiken: hij kan temperatuur, versnelling, vallen en kantelen meten. Hij kan natuurlijk van alles tellen en via het led scherm (5×5 ledjes) kan hij allerlei feedback geven. Het coderen gaat kan via een fijne blokjes editor, maar kan ook met andere programmeer talen en omgevingen.

Het allerbeste van de micro:bit is wat ons betreft dat het coderen niet alleen in het scherm blijft, maar juist de echte wereld in gaat: je maakt in een handomdraai je eigen Twister met twee micro:bits. (Bitster!)

Beweging

Dit jaar hebben we gekozen voor het thema bewegen. De kinderen programmeren hun eigen spellen en spelen die op een zelf georganiseerd toernooi in de klas. Er wordt gesprongen, gerend, reactiesnelheid wordt gemeten en aan het eind maken kinderen van hun micro:bit een interactieve medaille.

Opbouw

De lessen bestaan uit een hele serie losse opdrachten. Kinderen kiezen zelf welke ze willen maken. Alleen de start is gezamenlijk, daarna werken ze zelf door. Voor de goede start is er een lerarenhandleiding en staan de lessen in LessonUp.

Er zijn twee lessen:

  • in les 1 werken ze aan tafel in de klas
  • in les 2 nodigen we ze uit de hele school te gebruiken. (Rennen!)

Testen testen testen

Net als vorig jaar hebben we onze ideeën getest in een aantal klassen. Mooiste uitkomst was dat het alle testkinderen lukte hun bit goed te programmeren en er iets moois mee te maken.

Onverwacht (maar helemaal niet raar) was dat kinderen minder dingen maakten dan verwacht. Niet omdat het niet lukte, maar omdat we de speeltijd die de kinderen niet hadden ingecalculeerd. Als je iets hebt gemaakt, wil je er ook mee spelen!

Uitdaging blijft het verschil tussen kinderen. We hebben in dit boekje de code ook uitgelegd, het is wisselend of kinderen dit lezen en begrijpen of niet. Als je dat als leraar belangrijk vindt, kosten de lessen iets meer tijd.

Kies en maak

In het boekje staan 14 activiteiten om te doen. We hebben gemerkt dat kinderen in één les ongeveer twee dingen kunnen maken en gebruiken. De 14 activiteiten zijn dan ook om uit te kiezen. Dat is een bewuste keuze: de micro:spelen is geen programmeer les, maar een kennismaking met programmeren. Met veel succeservaringen!

Het boekje download je hier:

Wij wensen jullie veel plezier!

Deze editie is gemaakt door Jenya Krul (FutureNL), Madelon Oude Vrielink, Jurre Kuilder (Familie van Fonk) en mij. Applaus!