Ik praat veel over maken. Waarom het leuk is: het maakt je gelukkig! En waarom het belangrijk is: het maakt je vaardig! Maken is zonder enige twijfel mijn lievelingsonderwerp.
Medialab Festival Den Bosch
Vorige week was de eerste van drie Medialab Festivals die Cubiss organiseert in Brabant. In Den Bosch, in het prachtige museum. En ook daar mocht ik vertellen. Aan ouders en begeleiders, terwijl hun 400 kinderen hard bezig waren in het Medialab. Spannend, want ik vind dat het echt een groot gemis dat maken thuis zo weinig aandacht krijgt. Ouders zijn verreweg het belangrijkste rolmodel, en scholen hebben het echt al heel druk. En ik vind dat de ouders daar beter in moeten zijn. Ja, moeten. En dat ging ik nog maar eens uitleggen.
In mijn eigen museumzaal (!) ontving ik ruim veel meer bezoekers dan ik verwachtte. Er moesten stoelen bij, het werd echt warm, water raakte op en posters had ik ook niet genoeg. Mijn oproep: doe meer, doe beter, doe dapperder.
Ik vertelde over de 5 redenen om zelf te maken. In het kort:
- Ervaren makers maken makkelijker de sprong naar het nieuwe: als je gewend bent nieuwe gereedschappen en technieken te leren, zijn nieuwe dingen minder eng.
- Makers zijn lenig in hun hoofd: makers spelen met techniek en zien dingen om hen als materiaal en bedenken zelf oplossingen. Het zijn vrijdenkers. (En uitdagers van het systeem!)
- Als je dingen zelf met je handen ontdekt, heeft dat meer effect dan dat over iets leest. Zelf maken geeft je een groter begrip van techniek. (En van wat de grote corporates van ons willen.)
- Doen is de motor van denken: mensen leren het meest en het best als er afwisseling is tussen actief zijn en denken. Maken is een goede manier om dat te oefenen.
- Alleen als je het kent, kun je er mee werken of in denken. Meer ervaring zorgt voor een grotere mentale en fysieke toolbox.
Ik heb mijn 5 redenen boekje altijd bij me, om me er aan te blijven herinneren hoe belangrijk maken is.
En ik vertelde over hoe je kunt maken. Veel mensen denken dat je een grote schuur en veel spullen nodig hebt, maar dat hoeft niet. Je kunt ook in je woonkamer op de grond samen met karton klussen. Ga je gewoon niet cirkelzagen. De voorwaarden voor een goede maaksessie:
Ook uitgelegd in dit gratis boekje.
Ouders: ‘Ik wil het niet!’
Maar veel ouders vinden knutselen niet zo leuk. Je kind helpen een enorm saaie paddestoel van een wc-rolletje maken is echt stom en saai. Vind ik ook! Heel makkelijk grijp je dan naar je telefoon. Want even Twitter checken past er qua mentale belasting makkelijk naast.
Dat vinden kinderen echt best erg. En ze hebben gelijk. Het is dus zaak te zorgen dat het van knutselen naar maken gaat. Stoer en nieuw. Anders en gek. Niemand van de ouders had ooit tape-graffiti gemaakt. Of een hele rol tape afgerold.
Bij de gedachte dat je de regels kunt breken gingen er veel ouders wat meer rechtop zitten. Samen spelen betekent ook zelf spelen!
- Maak het dus gekker: dingen doen niet die horen of mogen is een goede manier om jezelf los te maken.
- Of maak het moeilijker, zo moeilijk dat het voor jou als ouder interessant wordt. En je dus echt samen aan het werk bent.
Ouders: ‘Ik kan het niet!’
Een vader vertelde over zijn eigen jeugd: ‘Mijn vader is heel handig. Maar ik niet. Hij heeft mij dus nooit geleerd iets zelf te maken. Het hoefde ook niet meer: we konden nieuwe dingen kopen in plaats van repareren.’ Hij was even stil. ‘Maar dat betekent ook, dat ik niets met mij eigen kinderen kan maken. Ik kan ze niets leren!’
Onze poster bracht hem op andere gedachten: hij kan het ook samen met zijn kinderen leren! Vastberaden pakte hij een poster mee. ‘Bedankt!’ riep hij bij het weggaan, ‘Echt bedankt!’
Bewogen luisterden we naar elkaar. En ontroerd namen we ons voor het allemaal nog beter te doen. Voor onszelf, voor onze kinderen, voor het nu en voor de toekomst.
Dank ouders. Dank Cubiss. Brabant is liefde.