Vandaag was het museumdag. Om precies te zijn: Leidse museumdag. Vanwege werk en voor de lol (is bij ons hetzelfde) moesten er 2 musea dringend bezocht worden. We gaan als familie vaak naar het museum en hebben best veel familie-acitiviteiten geprobeerd. Speurtochten, quizzes, al dan niet digitaal; we hebben al veel veel gezien.
Van ons bezoek aan Museum Boerhaave zitten we nog steeds na te schudden. Ben je nog nooit in Museum Boerhaave geweest, dit zeggen ze zelf:
‘Museum Boerhaave is het Rijksmuseum voor de Geschiedenis van de Natuurwetenschappen en van de Geneeskunde. Enkele hoogtepunten uit onze collectie zijn de microscopen van Antoni van Leeuwenhoek en de uitvindingen van Christiaan Huygens, zoals de eerste slingerklok. Tevens zijn er voorwerpen van de Nederlandse Nobelprijswinnaars, indrukwekkende anatomische preparaten en de Leidse Sphaera is het oudste Nederlandse planetarium.’
Een heleboel vitrines met oude apparaten erin, en moderne versies waar je aan mag zitten. Verder gekke preparaten, prachtige tekeningen…
Ik ben er vaak geweest en vind het te gek. Mijn kinderen iets minder. En toen zagen we een vader en zoon met een koffer open midden in het museum op de grond zitten…
Wat zij hadden en wij niet was de Wiskunde koffer! En ze waren keihard samen aan het leren. Over wiskunde. Lachend. En vrijwillig. Een prachtige family learning situatie.
Family learning
Families die samen leren, leren heel effectief. Voor alle gezinsleden! Goed familie leren is voor iedereen even interessant. Hoe herken je family-learning?
Dit lijstje gebruik in regelmatig:
Een familie die leert…
- Leert in context: het leren is op de plek en moment waar de kennis wordt toegepast.
- Leert door voorbeeldgedrag: andere gezinsleden leggen het niet zozeer dingen uit, maar laten het zien.
- Leert met meerdere zintuigen: cognitief, maar emotioneel en fysiek.
- Leert uit zichzelf: het leren is vrijwillig en wordt niet perse gezien als (formeel) leren
Een familie die leert…
- Het is speels, er is plezier en het is sociaal
- De verschillen in leeftijd tussen lerenden is van grote invloed op het leren, iedereen leert (iets) anders
- Families die leren geven hun observaties en ervaringen betekenis door ze samen te onderzoeken en bespreken
- Het is bij iedere familie anders
Terug naar de koffer
Wiskunde = rekenen = werk = gedoe = een moetje vindt onze dochter over het algemeen. Maar in Museum Boerhaave weten ze het abstracte van wiskunde te koppelen aan de voorwerpen in het museum en aan activiteiten die je meteen ter plekke kunt doen.
En ze was meteen om! Want het is superleuk de maat van de ruimte op te meten met een prachtige houten Franse voet en Vlaamse voet. En om in je hand te wegen of een bal, kegel of cilinder zwaarder is. En ook voor mij werd de collectie van veel grotere betekenis toen ik er zelf echt mee aan de slag kon. Want die ballen, cilinders en kegels had ik voorheen alleen maar bewonderd achter glas. Maar nu mocht ik ze wegen! En weet ik dat een cilinder net zo zwaar is als de bal en kegel samen.
De koffer die wij hadden is vanaf 8 jaar (tot 13 en er zijn er ook vanaf 14 jaar). Wat ons betreft is de koffer voor de hele familie. Wat hebben wij samen veel geleerd!
Dus Museum Boerhaave: van harte gefeliciteerd met jullie fantastische koffers. Wij hadden luid kletsende kinderen achterin de auto op de terugweg.
En waar hadden ze het over? Juist ja, over wiskunde.