Ajeto

Ik ben fan van Buurman en Buurman. Echt fan. En mijn familie ook! We houden van de mannen die steeds maar weer van alles uitvinden en steeds net niet hun doel bereiken. Of eigenlijk wel! En ondertussen natuurlijk de allerbeste vrienden zijn en blijven. Klussers. Klooiers.

Slappe lach leuk vinden we die over de Goulash. En hoe het plan samen goulash te gaan eten leidt tot opnieuw behangen en bijna verbouwen.

Nu is er een nieuwe aflevering. En die gaat over Toon van Eneco. Kijk maar.

Leuk! Maar na even denken daagt het me. Niet leuk. Ik vind dit echt niet leuk.

En -even gecheckt- mijn familie ook niet. En andere mensen die ik ken ook niet. Omdat Buurman en Buurman een symbool zijn. Van dapperheid, van creativiteit, van humor en vriendschap. Van maken en doorzetten. Net als Pippie rolmodellen in de maker-movement. En die derhalve misschien beter niet aan een groot merk gekoppeld kunnen worden. Want hoe kunnen we nog over ze dromen als we steeds ergens in ons achterhoofd Groot Merk denken?

Maar ook omdat het verhaal niet klopt. Buurman heeft Toon gekocht. En ja, natuurlijk gaat alles de mist in. Maar wat we vooral zien, is dat de buurmannen niet zelf een slimme thermostaat verzonnen, maar er één kochten. En dat ze hem gebruiken zoals hij bedoeld is, hem niet her-uitvinden. Ik moet denken aan de aflevering met de fax-machine.

Waarmee ze uiteindelijk behang maakten! Her-uitgevonden. Die klopt wel. En deze niet.

Vind ik. Maar ja, misschien kunnen er met de fee wel nieuwe afleveringen worden gemaakt. En Eneco wil toch ook dat de wereld beter wordt? Misschien steunen ze allerlei prachtige maker-initiatieven. En ik ben een naïeve idealist. En sentimenteel bovendien. En Toon is vast een geweldig product. Allemaal waar. (Mijn excuses)

Maar toch zou ik een inhoudelijke reactie van Eneco best fijn vinden. En nee, geen kusje erop.

screen-shot-2016-10-24-at-22-15-00

En voila, hieronder -heel sportief- de reactie van Eneco:

Hi Astrid,
Net als jij zijn wij ook fan van Buurman & Buurman. En wilden we graag met ze samenwerken, de symboliek is passend bij het verhaal van Toon. Je hebt gelijk dat onze verhaallijn wel iets afwijkt, maar we wilden heel dichtbij de karakters en waar ze voor staan blijven. Dat is ook de reden dat de makers met ons in zee wilden gaan, om dit filmpje samen te ontwikkelen. We wisten vooraf natuurlijk ook dat we veel reacties zouden krijgen op deze opvallende reclame. We vinden het jammer dat jij, als Buurman & Buurman-fan, dit niet zo waardeert. Maar we zien tegelijkertijd dat veel mensen onze samenwerking met Buurman & Buurman juist erg leuk vinden. We kunnen niet iedereen tevreden stellen, maar waarderen zowel de complimenten als de kritische kanttekeningen. Daaruit blijkt in ieder geval dat het filmpje gezien wordt.
^Vincent

Gewenst of wenselijk…

Bij mij blijft -ook na deze reactie- het gevoel hetzelfde. Dat mensen het een leuk filmpje vinden, betekent niet dat je het dan ook moet maken. Dat wat je wenst is niet altijd wenselijk. En vinden mensen Buurman en Buurman leuk, of de samenwerking? Ik denk eerlijk gezegd het eerste…

Nu maar hopen dat niemand Pippie in zijn vizier heeft.

(beeld van Toon: Karwei)