Om het plezier van maken te delen geef ik als vrijwilliger samen met de juf af en toe technieklessen op onze basisschool (en soms op andere scholen). Heel recent deden we een gereedschapsles met groep 6.
We gingen zagen, timmeren, schroeven, solderen, plakken met een lijmpistool en werken met de Dremel.
Voor veel kinderen was dit een heel nieuwe ervaring. Amsterdamse stadskinderen hebben vaak geen tuin of schuur, dus veel gereedschap komen ze gewoon niet tegen.
We hadden de gereedschappen over de klas verdeeld in een kiosk-opstelling, mede ingegeven door onze ervaring in de groep 4 van Hester IJsseling.
Er waren geen projecten om aan te werken, er was geen schema of werkvolgorde, er was alleen materiaal. De kinderen konden zelf kiezen wat ze wilden doen en waar.
We begonnen met een korte introductie over hoe je nadenkt over je werk en waar je op moet letten in het gebruik van het gereedschap. Dat was de enige instructie.
Sommige kinderen begonnen meteen aan een concreet werkstuk, anderen fladderden van tafel naar tafel om daarna te kiezen wat het leukst leek, en weer anderen gingen vastberaden gereedschappen uitproberen. Vooral de Dremel werd veel zo gebruikt omdat ie zo nieuw was voor veel kinderen.
De les was ontzettend leuk. Er was een hele goede energie in de klas, het zelf kiezen beviel de kinderen heel goed. De meeste kinderen hebben kunnen doen wat ze wilden. We vonden allemaal dat we zo’n les nog we een paar keer konden doen.
Het lesbriefje dat ik gemaakt heb, heb je misschien niet letterlijk zo nodig. Het zo letterlijk verzamelen van ‘gereedschapservaring’ is misschien vooral iets voor de jongere kinderen. Cool om thuis te komen met zo’n ring met kaarten eraan!
De pdf vind je hier: Lekker Samen Klooien 2 / gereedschap